Reforma fiscală internațională, pe agenda următoarei reuniuni ECOFIN
Consiliul Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) va discuta stadiul negocierilor OCDE privind reforma fiscală internațională în reuniunea din 16 martie, iar progresul recent înregistrat la finele lunii februarie la nivelul OCDE/G20 va avea un rol relevant în discuțiile miniștrilor de finanțe ai UE. Ședința virtuală din 26 februarie, organizată de președinția italiană a G20, a relevat faptul că există sprijin puternic din partea tuturor miniștrilor G20 pentru un acord asupra ambilor piloni ai reformei propuse de Cadrul inclusiv al OCDE. Semnale pozitive au venit în special din partea SUA: Janet Yellen (secretarul Trezoreriei SUA) a confirmat că administrația Biden intenționează să renunțe la propunerea privind „sfera de influență” (ce a blocat negocierile în 2020) afirmând că Statele Unite ale Americii se vor angaja în discuțiile multilaterale privind ambii piloni ai reformei în vederea obținerii unei soluții globale.
În curând: trialogul UE pe tema CbCR
La 3 martie, reprezentanții permanenți ai statelor membre UE (Coreper) au aprobat mandatul de negociere al Consiliului European privind propunerea Comisiei Europene referitoare la raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CbCR). După un impas de cinci ani, la 25 februarie, Consiliul Competitivitate a aprobat cu o majoritate calificată textul propunerii, cu toate că Irlanda, Republica Cehă, Ungaria, Suedia, Luxemburg și Malta sunt în continuare de părere că textul propunerii ar fi trebuit aprobat unanim de ECOFIN. La 4 martie, Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) și Comisia pentru afaceri juridice a Parlamentului European (JURI) au aprobat deschiderea negocierilor interinstituționale: Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria) și Iban García del Blanco (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Spania) vor fi principalii negociatori din cadrul Parlamentului European.
Propuneri CE privind regimul aplicat taxelor de andocare din regiunile ultraperiferice franceze
La 3 martie, Comisia Europeană a propus reînnoirea regimului taxelor de andocare în regiunile ultraperiferice franceze: Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica și La Réunion pentru perioada 2022-2027. Această propunere va permite aplicarea unor scutiri de la taxa de andocare și a unei taxe reduse pentru o listă limitată de produse de origine locală. Taxa de andocare este o taxă indirectă adoptată în temeiul Articolului 349 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) pentru a compensa dezavantajele concurențiale ale regiunilor ultraperiferice franceze. Termenul până la care se aplică în prezent acest regim de scutiri ar fi expirat în iunie 2021, însă noua propunere prelungește aplicarea acestuia cu șase luni, până la 31 decembrie 2021, pentru a acorda Franței suficient timp în transpunerea noului regim în legislația sa națională. Europarlamentarul francez Stéphane Bijoux (Partidul Renew Europe) consideră bine-venită propunerea Comisiei. Urmează ca Parlamentul European să fie consultat cu privire la această propunere.
Acord al statelor membre pentru inițierea discuțiilor privind cooperarea administrativă în domeniul TVA cu China
La 3 martie, Coreper (reprezentanții permanenți ai statelor membre UE) a autorizat Comisia Europeană să deschidă negocierile cu China referitoare la crearea unei baze pentru un posibil cadru de cooperare administrativă în domeniul TVA. Comisia Europeană a planificat o abordare în două etape: prima etapă implică un Memorandum de înțelegere (adică un instrument fără caracter obligatoriu conform legislației UE), iar cea de-a doua, dacă este posibil, un acord internațional. Comisia Europeană va informa statele membre în mod regulat cu privire la progresul acestor negocieri.
Curtea de Justiție a UE a respins hotărârea Tribunalului UE în baza acțiunii demarate de FC Barcelona
La 4 martie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJEU) a respins hotărârea Tribunalului Uniunii Europene care a anulat decizia Comisiei Europene prin care sistemul de impozitare aplicat pentru patru cluburi profesionale de fotbal din Spania a fost clasificat drept ajutor de stat. O lege din 1990 a obligat toate cluburile sportive profesionale din Spania să își schimbe forma juridică în societăți sportive pe acțiuni, cu excepția cluburilor sportive profesionale care au obținut profit în exercițiile financiare anterioare anului 1990. Fútbol Club Barcelona și alte trei cluburi profesionale de fotbal (Club Atlético Osasuna, Athletic Bilbao și Real Madrid) au constituit acea excepție și și-au desfășurat în continuare activitatea sub forma unor persoane juridice nonprofit, beneficiind astfel de o cotă specială a impozitului pe profit. Până în 2016 acea cotă de impozitare a rămas sub cota normală aplicabilă societăților sportive pe acțiuni. Prin decizia de la 4 iulie 2016, Comisia a declarat că legea respectivă constituie un ajutor de stat ilegal și incompatibil deoarece aplică o cotă de impozitare corporativă preferențială celor patru cluburi sportive în cauză. FC Barcelona a introdus o acțiune împotriva deciziei Comisiei în fața Tribunalului UE, care a anulat decizia respectivă la 26 februarie 2019 în baza faptului că nu a fost dovedită, de către Comisie, existența unui avantaj economic conferit beneficiarilor respectivelor măsuri de impozitare. CJUE a respins hotărârea Tribunalului, prin hotărârea sa din 4 martie 2021, în baza faptului că Tribunalul „a săvârșit o eroare de drept atunci când a stabilit ca decizia respectivă să fie formulată ca o decizie care vizează atât o schemă de ajutoare, cât și un ajutor individual, din moment ce Comisia și-a exprimat, în decizia sa, opinia privind ajutorul individual oferit celor patru cluburi de fotbal denumite drept beneficiari”.