Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 februarie 2021

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale: cazul Turciei creează controverse în Parlamentul European

La 15 februarie a.c., experții naționali din cadrul Consiliului UE au ajuns la un acord în privința includerii Turciei în anexa I a listei UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Ankara mai are încă 4 luni la dispoziție pentru a-și rezolva problema din sistemul automat de schimb de informații privind deținătorii de conturi bancare, care reprezintă principala cauză pentru care Turcia ar putea fi inclusă în această listă. În cazul în care Turcia nu respectă acest termen-limită, va fi inclusă în anexa I din lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale la următoarea revizuire din luna octombrie 2021. Cu toate acestea, mulți europarlamentari nu au fost mulțumiți de această decizie. Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania) și Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania) și-au exprimat preocupările privind noul termen acordat Turciei, care ar putea contribui la reducerea eficienței acestei liste. Alte modificări constau în adăugarea Dominicăi în anexa I a listei și transferarea Barbadosului în anexa II.

Pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie: scrisori de punere în întârziere pentru Franța și Suedia

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie 2021. În domeniul fiscal, CE a trimis atât Franței, cât și Suediei scrisori de punere în întârziere, ambele scrisori având legătură cu o posibilă încălcare a liberei circulații a capitalului (în temeiul art. 63 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și al art. 40 din Acordul privind Spațiul Economic European). CE solicită Franței să modifice normele naționale privind impozitul reținut la sursă pentru dividendele plătite „societăților de asigurare de tip unit-linked din alte state membre ale Spațiului Economic European (SEE)”. Asigurarea de tip unit-linked este un sistem de asigurări de viață în care primele plătite de titularul poliței sunt utilizate pentru achiziționarea de unități ale fondurilor de investiții selectate de persoana respectivă și în care dividendele plătite de fonduri sunt transferate de către asigurător deținătorului poliței. Societățile de asigurare de tip unit-linked stabilite în statele membre ale SEE sunt obligate să plătească un impozit final reținut la sursă pentru dividendele primite în Franța. Cu toate acestea, societățile de asigurări de tip unit-linked cu sediul în Franța fie nu plătesc niciun impozit reținut la sursă pentru aceste dividende, fie pot deduce impozitul reținut la sursă plătit din impozitul francez pe profit, care este zero. Comisia consideră că aceste norme încalcă principiul liberei circulații a capitalului. Scrisoarea trimisă Suediei solicită acesteia să își modifice normele privind impozitarea dividendelor către instituțiile publice de pensii nerezidente. Fondurile publice suedeze de pensii sunt scutite în totalitate de la plata impozitului, în timp ce dividendele plătite instituțiilor publice de pensii nerezidente echivalente sunt supuse unei rețineri la sursă, de obicei la o cotă redusă de 15%. Tratamentele fiscale diferite pot constitui o încălcare a liberei circulații a capitalului. Suedia și Franța au două luni la dispoziție pentru a răspunde argumentelor expuse de Comisie. La expirarea acestui termen, Comisia poate decide să trimită un aviz motivat.

Amânarea plății taxelor aplicată companiilor aeriene în Franța, conformă cu legislația UE

La 17 februarie a.c., Tribunalul General al Uniunii Europene a confirmat că amânarea plății taxelor introdusă în Franța pentru a sprijini companiile aeriene care dețin licență franceză în perioada de pandemie este în conformitate cu legislația UE. În martie 2020, Franța a înștiințat Comisia Europeană cu privire la o măsură de ajutor sub forma unei amânări a plății lunare a taxei de aviație civilă și a taxei de solidaritate pe biletele de avion pentru perioada martie-decembrie 2020. Comisia a clasificat amânarea plății taxelor drept o formă de ajutor de stat compatibilă cu piața internă, în conformitate cu art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE. Compania aeriană Ryanair a intentat o acțiune în instanță solicitând anularea deciziei respective. Tribunalul UE a confirmat că pandemia de COVID-19, restricțiile de călătorie și măsurile de izolare adoptate în Franța pentru a preveni răspândirea virusului constituie o situație excepțională în temeiul art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, care a cauzat prejudicii economice companiilor aeriene ce își desfășoară activitatea în Franța. Tribunalul UE a constatat că limitarea amânării plății taxelor la companiile aeriene care dețin o licență franceză corespunde scopului acesteia de a remedia pagubele cauzate de situația excepțională în cauză. În baza acestui fapt, Tribunalul General al UE a confirmat că obiectivul amânării respective respectă dispozițiile derogării prevăzute în art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, iar condițiile de acordare a acestei forme de ajutor de stat nu depășesc strictul necesar pentru a îndeplini acest obiectiv.

Consultare publică a CE privind implementarea normelor TVA pentru comerțul electronic

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o cerere de feedback cu privire la propunerea de implementare a unor norme referitoare la controlul tranzacțiilor efectuate de persoanele impozabile care furnizează servicii persoanelor neimpozabile și care efectuează vânzări de bunuri la distanță și furnizează anumite bunuri la nivel intern. Obiectivele acestei propuneri sunt clarificarea normelor și standardizarea documentelor pentru controlul tranzacțiilor înregistrate în schema specială de TVA pentru comerțul electronic. Aceste aranjamente speciale permit persoanelor impozabile să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată pentru anumite bunuri și servicii furnizate în statul membru în care sunt stabilite în loc să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată în fiecare stat în care furnizează bunuri/servicii. Statul membru de reședință este responsabil de schimbul de declarații și plăți de TVA cu statul membru de consum. Pentru a facilita schimbul de informații, Comisia a propus ca persoanele impozabile să utilizeze un formular standard care să includă anumite informații (numele persoanelor impozabile și al intermediarilor, numărul de identificare TVA, perioadele fiscale acoperite și tipul de înregistrare solicitată). Termenul-limită de transmitere a observațiilor este 18 martie 2021.

Franța va folosi social media pentru a depista evazioniștii fiscali

La 13 februarie a.c., Franța a publicat un decret care stabilește procedura prin care autoritățile franceze pot colecta și utiliza date de pe rețelele sociale pentru a obține probe care să indice existența fraudei fiscale. Această măsură vizează utilizatorii platformelor digitale precum Airbnb, Facebook, YouTube, BlaBlaCar etc. Decretul acoperă doar informațiile divulgate „în mod intenționat” și stabilește condițiile de implementare a unor procese automate care vor permite autorităților fiscale să proceseze astfel de date. Decretul specifică, de asemenea, o serie de condiții pentru a asigura faptul că procesul este adecvat scopului și că datele personale procesate sunt adecvate, relevante și se limitează la strictul necesar.